Tuesday 21 February 2012

FINAL PROJECT:PULAU WARISAN,TERENGGANU.

Posted by SyaQierah....15 at 00:12



Untuk final projek ini,kami perlu buat environment di Pulau Warisan,Kuala Terengganu.kami perlu lakukan dalam bentuk kumpulan,so untuk itu saya perkenalkan ahli kumpulan saya iaitu :

1-Nurul Syakirah bt Alias
              2-Tajul Nadia Adzurin bt Tajuddin
     3- Nurain Shahira bt Suhaim
                  4- Nor Hafizah Nabila  Abdul Rashid
  5- Mohd Azizuddin bin Ali
     6- Mohd Muizuddin bin Ami

Untuk tugasan pembinaan pula,kani telah bahagikan tugas masing-masing......
iaitu seperti yang tertentera dalam gambar dibawah.....


Kami mempunyai 2 pilihan atau 2 scene...s0 untuk video tersebut kami pilih scene a...










Peta Pulau Warisan...........





Disini la bermulanya 3ds Max kami.......


Pembinaan terusan sedang dijalankan......mengunakan 3ds Max..sya ditugaskan untuk membuat terusan ini + air sungai +  konkrit + jambatan......
Cara-cara untuk membuat terusan ini adalah...untuk penghadang tersebut juz guna wall sahaja....then, untuk air sungai itu, kita gunakan plane,untuk effect yang lebih menarik,adjustkan sedikit vertex tersebut,so apabila dimasukkan material air tersebut air itu akan nampak seakan beralun..............




                                   


Ini lah hasilnya....
                                     
                               Ambil texture/ effect dari gambar-gambar kat bawah nih......
Air sungai/ water

Concrete/ benteng terusan

Texture pavement

 Seterusnya,saya juga ditugaskan untuk membuat pintu gerbang Pulau Warisan..... 
Untuk membuat pintu gerbang ini senang sahaja...iaitu:-
Batang atau tiang2 yang petak tu saya juz guna BOX,yang bulat tu saya guna SPHERE, dan yang 
berbentuk kerawang atau ukiran tu saya guna LINE,then EXTRUDE kn sahaja....
kemudian selepas siap semua bahagian yang kita kehendaki,camtumkan sahaja
kesemuanya,,,dan boleh untuk render mengikut citarasa tersendiri,,,iaitu juz tkan HURUF M ,ia akan keluar pada tempat material.....click BULAT - CLICK DEFFUSE kalau kita nak masukkan material kita sendiri yang tersimpam lam LAPTOP kita ATAU tekan BITMAP - MATERIAL - NEW - PROGRAM FILE- AUTODESK - 3DS MAX - MATERIAL LIBRARY untuk mengunakan material yang sedia ada....then GROUP kn agar pintu gerbang tersebut tidak lari...


 


Inilah hasilnya dalam 3DS MAX...................
PINTU GERBANG PULAU WARISAN......




Seterusnya...Ini adalah bench saya yang dipilih untuk final projek INDUSTRIAL DESIGN III..
Bench ni telah dibuat dalam SOLID WORK..so kita tukarkan ke dalam 3DS MAX...cara- cara untuk tukarkan solid work to 3ds maxs adalah save as setiap part kepada IGS.. then DRAG kn kedalam 3DS MAX......


Ini adalah TARET LOCATION untuk bench saya di Pulau Warisan,Terengganu....
Saya mengunakan render environment...iatu dengan click number 8...click dekat environment,then
masukkan environment yang kita nak,,then tekan add...Render guna simbol Teko kat atas tu untuk melihat hasilnya...kemudian adjust mana yang patut untuk mendapat position yang menarik....^_^




















0 comments:

Post a Comment

 

Contengan Jalanan Template by Ipietoon Blogger Template | Gift Idea